Szeretettel köszöntelek a NÉPMŰVÉSZETÜNK KLUBJA közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz képet, videót; fórumozhatsz, cikket írhatsz. Szeretettel várunk a közösségünkbe. Margit
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
NÉPMŰVÉSZETÜNK KLUBJA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NÉPMŰVÉSZETÜNK KLUBJA közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz képet, videót; fórumozhatsz, cikket írhatsz. Szeretettel várunk a közösségünkbe. Margit
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
NÉPMŰVÉSZETÜNK KLUBJA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NÉPMŰVÉSZETÜNK KLUBJA közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz képet, videót; fórumozhatsz, cikket írhatsz. Szeretettel várunk a közösségünkbe. Margit
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
NÉPMŰVÉSZETÜNK KLUBJA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a NÉPMŰVÉSZETÜNK KLUBJA közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz képet, videót; fórumozhatsz, cikket írhatsz. Szeretettel várunk a közösségünkbe. Margit
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
NÉPMŰVÉSZETÜNK KLUBJA vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A magyar népművészet kialakulása
A társadalmi változások A 19. századból változatos és sokféle népművészeti tárgy maradt az utókorra. Az írásos emlékek, a gyűjtésből származó dokumentumok bemutatják a paraszti élet, a népszokások és az egyes tájegységet meghatározó díszítések sokféleségét. A 20. század első felében – a háborúk okozta nehézségeken kívül – kevés változás történt a parasztság életkörülményeiben. Ebben az időszakban teljesedett ki a népművészet az új anyagok és technikák segítségével. A viselet fejezte ki legjobban az életmód változásait, a gazdasági gyarapodás-elszegényedés hullámzásait. Az ötvenes évektől kezdődően azonban gyors hanyatlás következett be: a városiasodás, a nők munkába állásának kényszere legelőször a ”kivetkőzést” eredményezte. A hatvanas évek végén már csak az idősebb emberek hordták a lakóhelyükre jellemző viseletet. A használati tárgyak készítése is háttérbe szorult, mert az ipari termelés gazdaságtalanná tette a kézművesek munkáját. A 21. században a legfontosabb dolgunk megőrizni néprajzi értékeinket: művelni a népi iparművészet szakmáit, éltetni a népszokásokat, népdalokat, népköltészetet és a napjainkban reneszánszát élő néptáncot. A Néprajzi Múzeum állandó és időszakos kiállításai, a tájházak és a szabadtéri néprajzi múzeumok programjai látják el az ismertető, népszerűsítő feladatokat.
A magyar társadalmi változások minden korban meghatározták a lakosság életét, életmódját, körülményeit, a gazdaság fejlődésével összefüggő lehetőségeit, törekvéseit. A parasztság művészete ott vált jelentőssé, ahol a kiszolgáltatott helyzet állandósult, ahol a jobbágyrendszer megszűnése nagyon lassan ment végbe. Mivel a nép itt kirekesztődött az urak és polgárok művészetéből, ezért létrehozta a saját külön, egyéni kulturális környezetét, művészetét. A 18. század második felében már önálló népművészetről beszélünk: ekkorra alakult ki szinte mindegyik ága.
Népi iparművészetA magyar népi díszítőművészet fellendülése a 18. században indult meg és a fejlődés a 20. század első feléig tartott. A céheken kívül dolgozó falusi mesterek keze alól „műremek” tárgyak változatos sokasága került ki. A paraszti bútor készítője, a fazekas, a vessző-, és gyékényfonó, a kékfestőmesterség képviselői olyan színvonalon készítették tárgyaikat, hogy méltán sorolhatjuk őket az iparművész kategóriába. A falvak lakossága részéről ekkortól nőtt meg az igény a minőségi tárgyak iránt. Nagy igényességgel dolgoztak a mézeskalácsosok, üvegesek, csipkekészítők. A fafaragók, viseletkészítők, hímző- és szövőasszonyok egyéni ízlésük, képességeik és adottságaik kihasználásával készítették műremekeiket.
Etnikai csoportok az országhatáron túl A díszítés, az öltözködés, az életmód, a szokások szempontjai eltérőek az egyes földrajzi tájak szerint. Ez alapján úgynevezett etnikai tájegységeket különböztetünk meg. A „nagy tájak” a mai Magyarország területén: Alföld, Dunántúl, Felföld. Az Alföldön élnek a nagykunok, a kiskunok és a jászok, a Felföldön él a Hegyalja népe, a palócok és a matyók, a Dunántúlon pedig az Őrség, Göcsej, Rábaköz, Sárköz népe, valamint az Ormánság és Kapuvár a legjelentősebb kis tájegység.
A környező országokban élő magyarság erősebben, vagy lazábban őrzi eredeti hazája népi hagyományait. Lélekszámban és a hagyományok őrzésében legnagyobb, legerősebb magyar népcsoport a Romániában lévő Erdély székely és nem székely népe (moldvai, bukovinai – csángó – magyarság). A székelyek összefüggő tömbben Erdély keleti részén élnek: Csík, Háromszék, Udvarhely és Marostorda településeken. Jelentős lélekszáma van a kalotaszegi magyarságnak, e környék híres a jellegzetes színvilágot és motívumokat alkalmazó népművészetéről. Torockón német eredetű magyarok is élnek. Négy megyében elszórtabban élnek a Mezőség magyarjai. A csángó magyarok kicsiny csoportja is híven őrzi nyelvét, népszokásait. Szlovákiában, az országhatárhoz közeli területeken élnek a hajdani „felvidék” maradék magyarjai, a tótok. A délvidék országaiban (Horvátország, Szlovénia, Szerbia) is jelentős a magyar lakosság. Itt a hagyományok őrzése, a magyar eredet hangoztatása sokszor akadályokba ütközik.
Díszítő stílusokSzínhasználat A hazánkban talált legkorábbi tárgyakon az ékrovás a jellegzetes díszítőelem. Ezt a paraszti faragásokon is alkalmazták a kezdeti időktől. Megjelenik ez az ősi minta az ácsolt ládákon, kisebb használati tárgyakon, a szarvasagancsból készült lőportartó szarun is. A rovás motívumaiból alakultak ki később a stilizált emberábrázolások. A geometrikus díszítés Mátyás korában fejlődött tovább mozgalmas motívumokkal teli indás mintázattá. A mohácsi vész utáni időkben a török kultúra hatott erősen a népi díszítőművészetre, kialakult a harmonikus és sajátosan magyar reneszánsz. A barokk stílus hatására még mozgalmasabbá, hajlékonyabbá váltak a kompozíciók. A 19. század klasszicista művészete tovább gazdagította a mintakincset. A díszítő stílusok meghatározó elemei: a forma, a díszítési minta, a kompozíció, a szín és a technika. E besorolások alapján határozhatók meg a fellelt népművészeti eszközök, tárgyak stílus-jellegzetessége, kora.
A népművészet tárgyainak változatos színvilága, az egyes színeknek, árnyalatoknak gazdag jelentése van. A fehér a tisztaság, ártatlanság kifejezője, a piros elsősorban az öröm és a lelkesedés, az ünnepi hangulat szemléltetője. A sárga a hímzések jellegzetes virágszíne, a nap, az éltető meleg kifejezője. A kék és a zöld a közeledő öregedést, a gyászt jelzi. A sötétkék a józanság, a békeszeretet, a nyugalom jele. A középzöld a tavasz, a bizakodás és a megújulás színe, a barna pedig a középkorúak ruházatának jellemző alapszíne. A fekete fejezi ki a negatívumokat (fekete bárány, fekete gyász, fekete lelkű stb.), de egyes vidékeken különleges, kiemelt szerepe van: a palócoknál (Hollókőn) az ünnepi ágyhuzat fekete.
1. feladat
Mit tudunk a magyarországi díszítő stílusokról?
A hazánkban talált legkorábbi tárgyakon az ékrovás a jellegzetes díszítőelem. Ezt a paraszti faragásokon is alkalmazták a kezdeti időktől. Megjelenik ez az ősi minta az ácsolt ládákon, kisebb használati tárgyakon, a szarvasagancsból készült lőportartó szarun is. A rovás motívumaiból alakultak ki később a stilizált emberábrázolások. A geometrikus díszítés Mátyás korában fejlődött tovább mozgalmas motívumokkal teli indás mintázattá. A mohácsi vész utáni időkben a török kultúra hatott erősen a népi díszítőművészetre, kialakult a harmonikus és sajátosan magyar reneszánsz. A barokk stílus hatására még mozgalmasabbá, hajlékonyabbá váltak a kompozíciók. A 19. század klasszicista művészete tovább gazdagította a mintakincset. A díszítő stílusok meghatározó elemei: a forma, a díszítési minta, a kompozíció, a szín és a technika. E besorolások alapján határozhatók meg a fellelt népművészeti eszközök, tárgyak stílus-jellegzetessége, kora.
2. feladat
Hogyan változott meg az életforma a középkorban?
A további ásatások fellelt tárgyai (cserépedények, fémtárgyak, stb.), valamint a faluásatások leletei alapján a következő századok történetét, életmódját is rekonstruálhatjuk. A középkorban változott az életforma: az egyterű építmények helyett két, gyakran három helyiséges házakban laktak az emberek. A társadalmi differenciálódás következtében a hűbérurak és a jobbágyok életkörülményei jelentősen különböztek. A török megszállás alatt tovább nőtt a parasztok kulturális és életmód béli lemaradása. A 16. században kezdett elkülönülni a népművészet és az uralkodó osztály művészete. A 17. századtól már írásos emlékekből tájékozódhatunk: hagyatéki leltárak, végrendeletek, örökösödési perek jegyzőkönyvei hitelesen mutatják be a házak felszereléseit, a mezőgazdasági eszközöket, a ruházat minőségét, mennyiségét. A paraszti bútorok, cserép és vas használati tárgyak, férfi-női alsó- és felsőruházat, lakástextíliák értéket, megőrzendő, használható örökséget jelentenek a következő nemzedékek számára.
3. feladat
Hogyan lendült fel az iparművészet a középkorban Magyarországon?
A magyar népi díszítőművészet fellendülése a 18. században indult meg és a fejlődés a 20. század első feléig tartott. A céheken kívül dolgozó falusi mesterek keze alól „műremek” tárgyak változatos sokasága került ki. A paraszti bútor készítője, a fazekas, a vessző-, és gyékényfonó, a kékfestőmesterség képviselői olyan színvonalon készítették tárgyaikat, hogy méltán sorolhatjuk őket az iparművész kategóriába. A falvak lakossága részéről ekkortól nőtt meg az igény a minőségi tárgyak iránt. Nagy igényességgel dolgoztak a mézeskalácsosok, üvegesek, csipkekészítők. A fafaragók, viseletkészítők, hímző- és szövőasszonyok egyéni ízlésük, képességeik és adottságaik kihasználásával készítették műremekeiket.
Forrás: http://tudasbazis.sulinet.hu/hu/szakkepzes/konnyuipar/oltozkodeskultura/a-magyar-nepmuveszet-kialakulasa/magyar-nepmuveszet
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!